joi, 30 aprilie 2009

Cozonac - o bunatate!

Cozonacul e printre deserturile mele preferate... imi plac cozonacii cu multa umplutura, crescuti, pufosi... care sa se mentina proaspeti chiar si dupa prima zi...

am folosit o combinatie de retete, si... cred ca mi-a reusit!mi-au fost de ajutor sfaturile Camilei si reteta lui nico de pe culinar si nu numai...

este bun, pufos, delicios, de-a dreptul... poate feliile par mici... e din cauza ca am folosit tavi lungi!
cozonacii sunt tare buni! jos palaria! :D

prezentarea:


proaspat scos din cuptor ;)


a doua zi


Ingrediente:

scoateti ingredientele pe masa cu o zi inainte, sa fie la temperatura camerei

masurile date sunt pt 2 cozonaci potriviti... tavile mele au fost mari...
le mai am si de la bunica, asta da mostenire :D

700 gr faina
4 galbenusuri (la cozonac nu se recomanda folosirea albusurilor pentru ca-l intaresc si-l usuca)
130 gr unt + 50 ml ulei ( obisnuit nu de masline)
25 gr. drojdie proaspata
5 linguri de zahar
230 ml lapte+ 100 ml lapte
zahar vanilat
coaja de lamaie/portocala rasa
1 lingurita sare rasa

1 galbenus pt uns deasupra
mac
miez pt decor


separat se pregatesc 1 lingura si jumatate de faina (din cele 700 gr.) si 100 ml lapte clocotit...
laptele trebuie sa fie clocotit cand se adauga peste faina


am amestecat bine cu o spatula pana ce am obtinut o pasta groasa care se lucreza destul de greu
se lasa la racit...
aceasta oparire a aluatului are rolul de a mentine proaspat cozonacul pt mai multa vreme

intre timp se pregatesc toate celelalte ingrediente...

eu am amestecat totul la robot dar pt cine nu are sa pregateasca intr-un lighenash... in urmatoarea ordine pe care am urmat-o si eu...

Peste aluatul oparit dar care s-a racit se adauga drojdia dizolvata in putina apa calduta...
se acopera cu un prosopel pt un sfert de ora (n-am poze la treptele astea, cum refac cozonacul le pun) si se lasa sa dospeasca drojdia...

intre timp am pus untul la foc mic si am invartit usor in el pana am vazut ca incepe sa se rumeneasca usor...
galbenusurile se freaca bine cu sarea...

Cand aluatul oparit cu drojdia au crescut se adauga pe rand:faina, galbenusurile frecate cu sarea, zaharul, zaharul vanilat, coaja de lamaie, laptele, uleiul si untul topit...

se framanta energic, se ia aluatul la bataie timp de jumatate de ora...sa se desprinda de pe maini si de pe vasul de lucru... aluatul rezultat e foarte elastic si usor lipicios


eu am scos din robot bila de aluat gata facuta... l-am luat la framanat de n-a stiut ce-i cu el, am acoperit lighenasul cu un prosop si l-am pus la crescut langa o sursa de caldura ( aragazul)
nu lasati usile deschise, geamurile... poate da inapoi aluatul...

Umplutura:
4 albusuri ( in sfarsit se pot folosi si albusurile la cozonac) :D
120 gr zahar, sau mai mult ... depinde de cat de dulce va place
2 linguri jumatate de cacao
esenta de rom
500 gr. nuci macinate/ alune/ migdale- eu am folosit nuci ca astea-mi plac la nebunie

stafide albe - nu am poza ca am uitat de ele, parca eram bagata in priza :))
(le-am tinut la inmuiat in rom )

se amesteca toate... mai butin albusurile care se bat bine spuma...

si se adauga peste nuci...

compozitia care rezulta tb sa fie destul de vascoasa, nu moale... daca este totusi prea teapana se adauga nitel lapte... va dati seama cand incepeti sa puneti pe foaie...

dupa 3 ore... (deja se innoptase)... arata asa :D

am impartit aluatul in 4 parti- cat de cat egale...

apoi am intins o musama pe masa, am uns-o cu putin ulei(sincer nici nu prea trebuie)
si am intins cu sucitorul...
aluatul se lucreaza super... e elastic se intinde frumos, si foarte usor...


am pus umplutura din belsug, pana in margini...

si stafidele deasupraaa...

am rulat frumos...tragand usor de aluat... fiind elastic se lucreaza bine tare

am impletit rulourile 2 cate doua...

el e unul din bondoci...

pt ca tavile erau urate am tapetat cu hartie de copt...

am pus cozonacii in tava si am asteptat inca jumatate de ora sa cresca...isi dubleza volumul...

i-am uns cu galbenus amestecat cu putin lapte si zahar pudra...


am presarat apoi mac...

si miez de nuca intreg, pt decor...

aici i-am pozat pe lumina a doua zi... is rumeni si apetisanti...
tavile se pun in cuptorul preincalzit, se coc pt inceput la 190-195 grade, 10-15 min ca sa creasca brusc apoi temperatura se stabileste la 175-180 grade ca sa se coaca si in interior!in primele 15 minute. nu deschideti usa cuptorului...

nu par f crescuti ca tavile au fost prea mari...la o tava ca asta intra dublul de faina per cozonac ( mie imi place asa sa se vada de parca da p-afara si nu-si mai incap in piele :)))


aici seara cu pricina... era caldut 'nealui...

taiat... yummy

si ... sectiuni...

asta e apetisanta rau :D

a doua zi pe farfurie... proaspat si bun... plin de umplutura...
oh, da... super bun!


Pofta mare! tata m-a laudat la fel si berbatu care m-a ajutat si el...

sper ca n-am uitat nimic, mi-am dat toata silinta sa iasa o bunatatae si... a iesit! :D

50 de comentarii:

Momo spunea...

diamond,ti-au iesit,parca-s facuti de mama!exact asa arata ,cu acelasi decor .suuuper!

cristina spunea...

fuaai ce pofta mi-ai facut dis-de-dimineata :))..Adorrrr cozonacii iar cozonacul tau arata incredibil de bine!felicitari!
pup

Lavinia spunea...

Arata minunat cozonacul tau si pun pariu ca este extraordinar de bun! Te admir pentru ce ai facut! Am si eu o reteta asemanatoare de la mama, dar inca nu am avut curaj sa o incerc! Bravo!

Sandy spunea...

ce pufos e si ce bine arata cat imi place deja salivez

CamiWitt spunea...

De cind te astept cu rezultatul...Bravo! Pt. al doilea cozonac in viata ta,jos palaria! Ai combinat retetele foarte bine! Pupici .Cami

diamond spunea...

multumesc, alison, esti o draguta! daca ma compari cu mama ta... pt mine inseamna destul!nu am asa multa experienta! :D

diamond spunea...

Cris, multumesc! :D si io ador cozonacii... is cei mai mari dusmani pt silueta mea! :D te pup!

diamond spunea...

Lavinia, da este super buun! :D multumesc!curaj! :D pup!

diamond spunea...

Alexandra, e bun tare!sa ma bucur ca ti-am facut pofta? :D te pup!

diamond spunea...

Cami, multumeeesc!eram nehotarata daca sa fac sau nu... dar tu mi-ai dat curaj! te puup!

Ela spunea...

Ai dreptate, e o bunatate! Ce bine arata cozonacii tai,imediat ma pun si fac si eu, dar de data am sa incerc reteta ta. Week-end placut. Te pup.

diamond spunea...

multumesc, elisa! :D sa ai spor, sper sa-ti placa!

lauralaurentiu spunea...

Adriana, sunt superbi! Le vezi pufosenia, ce mai, parca sunt impoderali! Vezi ca ai un premiu ce te asteapta de vreo doaua zile :P.

diamond spunea...

Laura, saru-mana! tu esti maestra aluaturilor, daca ma lauzi tu inseamna ca sunt pe drumul cel buna! :D :D multumesc si pt premii le voi ridica! :P

LF spunea...

Woau! Sunt fantastici!Au crescut , o nebunie! De gustosi si pufosi, ce sa mai..... se vede.Bravo!

diamond spunea...

multumesc, Flori! m-am temut putin ca vor zice culinaresele ca nu au crescut! dar nu-i vina lor, eu nu am avut tavi potrivite! tata, a zis ca au gust de prajitura! :))

Raluca Bajenaru spunea...

Ce frumoasa este fotografia ta de la profil!
Imi place blogul tau si... mi-ar fi de mare ajutor daca as avea mai mult timp la dispozitie sa gatesc. Dar eu folosesc cuptorul pentru copt bijutericile mele!
Si prezentarea este foarte frumoasa! Te si vad drept o Sanda Marin moderna!

Cristina spunea...

Arata nu bine cozonacul tau ci extrem de bine, extrem de pufos si parca ii simt si aroma tot delectandu-ma cu el.Felicitari!

diamond spunea...

:)) raluca, fata esti belea! multam fain! noah, avem ceva in cpmun, ne plac cuptoarele :D te pup! nu uita de veverita promisa! :P

diamond spunea...

multumesc mult, Cris! mi se face iar pofta sa fac cozonaci... si am intrat la regim! :D

Materiale Colorate spunea...

Buna,
arata foarte bine cozonacul si as vrea sa incerc sa fac si eu unul; nu am mai facut pana acum cozonac, dar caut o reteta care o pot face la robot sau masina de facut paine; vad ca a ta se potriveste, dar am o niste intrebari:
la inceput se face pasta aceea din faina si lapte fierbinte; aceasta pasta, se poate realiza amestecul in robot? (adica nu de mana) apoi spui ca toate ingredientele se pun in robot si se amesteca, le pun pur si simplu in ordinea in care le-ai enumerat atunci cand se pregateste cozonacul de mana? sau trebuie sa pun in robot ca si cum as face de mana? (adica "Peste aluatul oparit, dar care s-a racit se adauga drojdia dizolvata in putina apa calduta...
se acopera cu un prosopel pt un sfert de ora.....") Si as mai avea o intrebare, se foloseste un robot obisnut de bucatarie sau e ceva mai special, cam ca la masina de facut paine?
Eu am si o masina de facut paine imprumutata, dar am incercat sa fac o data si nu a iesit nimic, doar o chestie faramicioasa;
Cate minute ar trebui sa le tin in robot/masina la framantat? (masina este " MELISSA", nu e cine stie ce)

Sper ca nu am pus prea multe intrebari; Merci frumos;

diamond spunea...

buna, cristina, scuze pt intarziere abua acum am vazut!

pasta se poate face in robot, nu neaparat la mana cum am facut eu;ingredientele se pun in cuva masinii, sau a robotului in ordinea enumerata dupa ce este inglobat fiecare ingredient in parte nu toate odata. robotul pe care l-am facut are 1000 de W este destul de energic...ce-i drept eu l-am folosit pt a forma el bila de aluat... dupa care am scos si am framantat la mana foarte strasnic cam 20-30 de min... daca masina de paine are putere mare ii poti da sa framante bine cel putin 20 de minute... sper ca a explicat ce trebuie, daca nu revino cu intrebari! te mai astept! un lucru important e ca ingredientele sa fie la temp camerei! mult spor!

Anonim spunea...

am facut cozonacul de craciun si a iesit super bun si a fost primul meu cozonac am fost f mandra de mine abia astept sa l mai fac o data

Unknown spunea...

Buna!-foarte apetisanti cozonacii tai insa am o intrebare:folosesti cuptor electric sau cuptorul de la aragaz?si daca e electric, la ce temperatura i-ai bagat si cat i-ai tinut la copt?

Ms

Anonim spunea...

Arata grozav,exact pe gustul meu!Am o singura obiectie si nu legat de reteta ci de modul in care e pusa pe seit.Mai exact,este greu de citit ,literele de culoare portocalie,nu se vad bine si e obositor.

diamond spunea...

Anonim, ma bucur ca a iesit bine si esti multumita de reteta! multumesc pt ca mi-ai scris! te maia stept cu mare placere!:D

diamond spunea...

Irina, am cuptorul meu nu e electric, e pe gaz. am un ceas pe el si si in fucntie de el ma orientez...trebuie sa fie incins bine! daca mai ai intrebari, te astept! nu stiu cat te-am putut ajuta:)

diamond spunea...

gata, am rezolvat cu scrisul! :) am avut inainte fundal negru la blog... si de aceea scrisesem cu portocaliu ca sa se vada bine pe negru! sper ca s-a rezolvat! spor la cozonaci!:D

marrybelle spunea...

am si eu o intrebare.... cand se pune restul de faina??? ca am citit de mai multe ori, dar nu ai specificat ce facem cu ea...

diamond spunea...

peste drojdia dospita, scuze:P

ingredientele sa fie musai la temperatura camerei :D

Anonim spunea...

buna , am facut cozonacul dupa reteta ta , a iesit bun doar ca dupa gustul meu ar mai fi trebuit zahar la aluat , si nici nu reusesc sa fac maiaua cum trebuie:).intrebarea mea ar fi, pot sa fac aluatul la masina de paine? nu la un robot normal ci exact la masina de paine. si daca da , imi poti spune daca trebuie sa folosesc exact acelasi gramaj pt fiecare ingredient si daca pot pune drojdie uscata. multumec mult.

Anonim spunea...

Minunat cozonacul. L-am executat si eu. Am o dilema. Cand a fost cald se desfacea fasiute cum se vede la al tau, dar cand se raceste zici ca e alt cozonac. Al tau se desprinde fashii si cand e rece? Daca da, care e secretul?

Anonim spunea...

Incercati sa inlocuiti cacao cu cafea naturala proaspat macinata. E de un rafinament deosebit la cozonac !!!

Anonim spunea...

Minunat .. L-am executat ieri. Exact ca al tau a iesit, si fara multa munca. Cel mai bun cozonac care l-am facut(si tot fac de ceva ani). Multzumesc ptr reteta.

diamond spunea...

of, imi pare tare rau ca unele comentarii nu apar cand trebuie si le descopar mult mai tarziu!
Da, poti folosi acest aluat la masina de paine si te sfatuiesc sa folosesti drojdie proaspata!

diamond spunea...

Cozonacul se desprinde fasii cand e cald intr-adevar, iar dupa ce se raceste il invelesc in coala de hartie apoi il pun intr-o punga ca sa se pastreze pufos si putin umed. ce-i drept dupa ce se raceste nu rup din el ci il tai pur si simplu in felii.

diamond spunea...

as inlocuicu bucurie cafea in compozitie daca as manca numai eu :D dar nu am bafta asta asa ca trebuie sa fac pe placul majoritatii! multumesc pt sugestie :)

diamond spunea...

ma bucur mult ca v-a iesit! sa va fie de bine! va astept oricand cu placere!

Laurici spunea...

Diamond,multumesc pentru reteta minunata de cozonac.Tot timpul(pana sa dau peste reteta ta) cozonacul imi parea o chestie taaaaaaaare complicata(nu ca ar fi ceva usor :-))) ...). Am incercat reteta si anul trecut si au iesit de exceptie. In seara aceasta, am repetat la dublu :) ...acum ,astep sa se coaca...

Anonim spunea...

Cu o lingura si jumatate si de faina si 100 ml de lapte nu mi-a iesit o pasta atat de groasa. Eu incerc sa fac cantitatea dubla si a trebuit sa mai adaug inca 2 linguri de faina pentru a iesi o pasta groasa. Am pus si drojdia deasupra dizolvata cu putina apa calduta si si a trecut un sfert de ora si nu a crescut deloc...

Anonim spunea...

a crescut intr-un sfarsit maiaua..si aluatul pare ca a iesit destul de bun..acum sunt in cuptor astept rezultatul final..eu i-am pus la 180° pt 40-45 de minute sper ca e de ajuns

diamond spunea...

Laurici, sa iti fie de bine! si la cat mai multi! te atept cu placere, oricand!

diamond spunea...

anonim, si eu astept rezultatul! se poate sa stea la cuptor chiar si o ora... mare atentie! pana la urma cum a iesit?

Violeta spunea...

Nici pe acestia nu-i pot incerca. Pacat, arata foarte bine. Ai putea sa-mi spui te rog cate minute i-ai copt si ce temperaturi ai folosit?
Multumesc.

Violeta spunea...

OK, incerc si eu 45-60 min la 180 grade.
Le-a venit randul ca tare arata bine.
Multumim pentru reteta.
Voi veni cu aprecieri dupa executie.

Anonim spunea...

scuze ca iti raspund cu intarziere, dar astazi ii fac iar..cozonacii au iesit foarte buni, numai ca s-au cam "bronzat un pic " deasupra

Violeta spunea...

Eu desi nu mai sunt tinara nu prea m-am inghesuit cu cozonacii. Nu-mi ieseau prea bine si necesitau mult timp si-mi blocau bucataria.
Am facut si eu cozonacii tai de paste si au iesit o minunatie. Am modificat putin reteta pentru 1 kg faina si 50 gr. grojdie dar procesul tehnologic l-am pastrat identic. Am pus 500 gr nuca si toata familia a fost in extaz. I-am copt la 180 grade 40 minute. Am umblat si la zahar si am pus 300 gr. Mi-au iesit 2 cozonaci in 2 tavi mari lungi de 30 cm, mari si spectaculosi. Am folosit faina Dobrogea pentru cozonaci. Recunosc ca s-au mentinut proaspeti doar 2 zile si s-au mancat cu mult drag. MULTUMESC MULT PENTRU RETETA.

diamond spunea...

anonim, cand vezi ca se bronzeaza tare deasupra dar stii ca trebuie sa mai stea in cuptor acopera-i cu o folie de aluminiu!

diamond spunea...

Violeta sa iti fie de bine, ma bucur ca reteta a placut si a iesit!ce-i drept nu au rezistat mai mult de trei zile dar eu i-am invelit in hartie de copt si i-am bagat in pungi ca sa se pastreze proaspeti si sa nu se usuce!
Te astept oricand cu placere! :D

Anonim spunea...

a doua oara cand am facut cozonacii ca sa nu se mai "bronzeze" asa tare am dat cuptoru sa arda doar de jos(precizez ca am cumptor electric) si s-au copt uniform si foarte frumos